Dersin Adı | Miras Hukuku |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUK 308 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, mirasbırakanın terekesinin akıbeti hakkında bilgiler vermektir. Miras hukukunun temel kavramları ve ilkeleri; yasal ve atanmış mirasçılık; ölüme bağlı tasarrufların türleri ile mirasbırakanın terekesi üzerinde tasarrufta bulunabilme yetkisi ve bunun sınırları; mirasın geçmesi ve paylaştırılması konularında bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Miras hukukunun temel kavram ve ilkeleri; mirasbırakan ve mirasçı kavramları (yasal mirasçı ve atanmış mirasçı ayrımı); yasal mirasçılık (zümre sistemi ve konuya ilişkin temel ilkeler, sağ kalan eşin mirasçılığı, evlatlığın mirasçılığı, devletin mirasçılığı); ölüme bağlı tasarruf kavramı ve türleri; saklı paylı mirasçılar, saklı paylar ve tenkis davası; mirasın geçmesi ve sonuçları; mirasın paylaştırılması. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Miras Hukukunun Tanımı ve Fonksiyonu- Miras Hukukunun Düzenlenmesinde Göz Önünde Tutulan İlkeler ve Miras Hukukuna Dair Çeşitli Eğilimler- Miras Hukukunun Kaynakları | Dural/Öz, s. 1-5; Öztan, s. 3-13 |
2 | Miras Hukukuna Hakim Olan İlkeler- Miras Hukukunun Konusu ve Temel Kavramları | Dural/Öz, s. 5-16; Öztan, s. 13-31 |
3 | Mirasçılar-Yasal Mirasçı, Atanmış Mirasçı Ayrımı-Yasal Mirasçılar, Kan Hısımlarının Mirasçılığı ve Zümre Sistemi, Evlatlığın Mirasçılığı | Dural/Öz, s 18-36; Öztan, s. 35-64 |
4 | Sağ Kalan Eşin Mirasçılığı-Devletin Yasal Mirasçılığı | Dural/Öz, s. 37-48;Öztan, s. 64-74 |
5 | Ölüme Bağlı Tasarruf Kavramı ve Türleri-Ölüme Bağlı Tasarruf Yapabilme Ehliyeti-Şekli Anlamda Ölüme Bağlı Tasarruflar | Dural/Öz, s. 50-137;Öztan, s. 165-215; s. 241-272 |
6 | Maddi Anlamda Ölüme Bağlı Tasarrufların Türleri | Dural/Öz, s. 137-218; Öztan, s. 273-332; s. 142-161 |
7 | Pratik Çalışma | |
8 | Ödev Teslimi | |
9 | Ölüme Bağlı Tasarrufların Yorumu-Ölüme Bağlı Tasarrufların Hükümsüzlüğü | Dural/Öz, s. 218- 234;Öztan, s. 215-237 |
10 | Saklı Paylı Mirasçılar, Saklı Pay Kavramı-Saklı Pay Oranları-Tasarruf Oranının Hesaplanması | Dural/Öz, s. 235-275;Öztan, s. 74-113 |
11 | Tenkis Davası-Tenkise Tabi Kazandırmalar-Tenkiste Sıra-Tenkisi Özellik Taşıyan Bazı Kazandırmalar | Dural/Öz, s. 275-318; Öztan, s. 113-141 |
12 | Mirasın Geçmesi-Mirasçı Olabilmek İçin Aranan Koşullar | Dural/Öz, s. 357-391;Öztan, s.335-358 |
13 | Mirasın Geçmesinin Sonuçları-Tereke Mallarının Korunması İçin Alınacak Önlemler-Mirasın Reddi-Resmi Defter Tutulmasını Talep-Resmi Tasfiye-Miras Sebebiyle İstihkak Davası | Dural/Öz, s.391-449; Öztan, s. 363-432 |
14 | Mirasın Paylaştırılması-Miras Ortaklığı | Dural/Öz, s. 450-522; Öztan, s.437-473 |
15 | Mirasın Paylaşılmasında Denkleştirme-Paylaşmanın Sonuçları, Pratik Çalışma | Dural/Öz, s. 319-346; s. 522-526; Öztan, s. 475-502 |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | DURAL, Mustafa/ÖZ, Turgut: Türk Özel Hukuku Cilt IV-Miras Hukuku, İstanbul, 2019; ÖZTAN, Bilge: Miras Hukuku (Tablolar ve Örneklerle), Ankara, 2018. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 50 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 21 | 2 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | X | ||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | X | ||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | X | ||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | X | ||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | X | ||||
7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | X | ||||
8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | X | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir | X | ||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) . | X | ||||
12 | Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) . | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest